تحقیق اهميت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حكماء و كتب كهن آسمانى

دانلود تحقیق با موضوع اهميت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حكماء و كتب كهن آسمانى ،در قالب word و در 26 صفحه، قابل ویرایش.بخشی از متن تحقیق:لقمان :لقمان
حكيم به فرزند خود مى گويد: ((فرزند عزيز! ديدگان بصيرت خود را در انتخاب
مجالسى كه در آنها شركت مى كنى كاملا باز كن و به گزين باش . اگر ديدى
مجلسى از مردمى متشكل شده است كه با دل و جان و زبان ، خدا را ياد مى كنند،
در آن مجلس شركت كن ؛ زيرا اگر عالم و دانشمند باشى علم و آگاهى تو در
چنين مجلسى به مدد تو برميخيزد و به تو سود ميرساند و خاطر ترا نسبت به علم
تجديد مى نمايد. و اگر جاهل و نادان باشى آنان به تو علم مى آموزند، و با
شركت در آن مجلس سرانجام ، به علم و بصيرتى دست مى يابى . بنابراين باز هم
شركت تو در چنين نشستى ، درخور و مناسب تو مى باشد، و اين اميد هم وجود
دارد كه خداوند، شركت كنندگان در اين مجلس را زير سايه لطف و رحمت خود قرار
دهد، و از طريق ، چنين لطف و مرحمتى ضمنا شامل حال تو نيز گردد. آنگاه
كه با گروهى از خدابى خبر مواجه شوى و ببينى كه در مجلسى ، افرادى شركت
دارند كه از خدا ياد نمى كنند، بلكه او را بدست فراموشى سپردند، با آنان
نشست و برخاست نكن ؛ زيرا اگر خود، از علم و آگاهى برخوردار باشى ، علم تو
در طى مجالست با آنها به تو سودى نمى رساند. و اگر جاهل و نادان باشى
همنشينى تو با آنها، جهل و بى خبرى و غفلت ترا فزاينده تر مى سازد. علاوه
بر اين ممكن است خداوند متعال آنانرا به كيفر جهل و غفلت دچار سازد و اين
كيفر، ترا نيز دربرگيرد)) (124) .توراة : در توراة آمده است كه موسى
(عليه السلام ) فرمود: ((علم و حكمت و استوارمندى در انديشه و گفتار و
كردار را، بس شگرف و عظيم برشمار و از آن تجليل كن ؛ زيرا اگر من نيروى
حكمت و صواب انديشى را در قلب كسى برقرار مى سازم صرفا بدين منظور است كه
مى خواهم او را مشمول رحمت و آمرزش خويش قرار دهم . اى موسى ! حكمت
آموز باش و رفتار خويش را بر موازين حكمت منطبق ساز و آنرا به ديگران
بياموز تا در اين رهگذر به كرامت من در دنيا و آخرت دست يابى )).زبور:خداوند
متعال در كتاب زبور به داود پيامبر(عليه السلام ) مى فرمايد: ((داود! به
احبار و دانايان و علماء بنى اسرائيل و رهبانان (صومعه نشين ) هشدار ده كه
با مردمان پرهيزكار، گفتگو و مجالست و بحث و مذاكره نمائيد. اگر در محيط
خود؛ با مردم تقوى پيشه و پرهيزكار برنخورديد با علماء و دانشمندان به بحث و
مذاكره بنشينيد. و اگر در جمع افراد محيط و پيرامون خود، دانشمندى را
نيافتيد با عقلاء و بخردان نشست و برخاست و گفتگو كنيد؛ زيرا پرهيزكارى و
دانش ‍ و خردمندى عبارت از سه مرحله و درجه اى است كه هدف من از سپردن هر
يك از اين سه مرحله به مردم ، اينست كه مى خواهم بشر دچار سقوط و نابودى
نگردد)). (و هر كسى گمشده خويش يعنى تقوى و علم و عقل را در جوامع بشرى
بيابد. و از هر يك از گروه پرهيزكاران و دانشمندان و خردمندان ، بهره خويش
را بازگيرد تا جامعه انسانى احساس فقر و كمبود نكرده و دچار انحطاط و سقوط
نگردد)….-+علوم انسانی|تحقیق اهميت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حكماء و كتب كهن آسمانى

دریافت