تحقیق پیامبر و حکمیت سیاسی

دانلود تحقیق با موضوع پیامبر و حکمیت سیاسی،در قالب word و در 17 صفحه، قابل ویرایش.بخشی از متن تحقیق:مقدمهبا
مطالعه‏اى اجمالى در سيره زندگانى پيامبر اكرم(ص) جاى ترديد باقى نمى‏ماند
كه آن حضرت، پس از هجرت به مدينه، هم‏چون يك رهبر و حاكم در ميان مردم عمل
مى‏كرد و آنان نيز تبعيت از او را بر خويش واجب مى‏دانستند و متخلفان نيز
مجازات مى‏شدند، ايشان كارهايى انجام مى‏داد كه وظيفه يك حاكم و حكومت است:
با دشمنان جهاد مى‏كرد، غنايم جنگى را در جاى خود مصرف مى‏كرد، زكات را پس
از جمع‏آورى، به مستحقان مى‏رساند و… حاكميت آن حضرت، با نظام قبيله‏اى
مرسوم در شبه جزيره عربستان تفاوت اساسى داشت؛ زيرا هر منطقه‏اى كه به تصرف
مسلمانان در مى‏آمد، تابع آنان محسوب مى‏شد و همه امور بر گرد وجود
مهاجران و انصار، كه در مدينه بودند و پيامبر اكرم(ص) كه رسالت و نبوت و
رهبرى آنان را بر عهده داشت، مى‏چرخيد.اما در اين‏جا اين پرسش مطرح است كه
آن حضرت، اين كارها را با چه عنوانى انجام مى‏داد؟ آيا بدين علت به اين
امور اشتغال داشت كه مردم او را به رهبرى خويش برگزيده بودند؛ يعنى به
عنوان حاكم منتخب مردم؟ يا از آن رو كه او فرستاده خداوند و رسول او در
ميان مردم بود؛ يعنى به عنوان رسول و نبى به اين امور اقدام مى‏كرد؟پرسش
ديگر اين‏كه بر فرض نشأت گرفتن اين امور از جنبه رسالت آن حضرت، آيا ايشان
به تشكيل حكومت نيز اقدام كرد يا اين كارها را صرفاً براى پيش‏برد اهداف
دين انجام مى‏داد. به بيان ديگر، آيا آن‏حضرت اداره امور زندگى مادى مردم
را نيز در دستور كار خويش داشت يا صرفاً بر اسلام آوردن آنان تأكيد مى‏كرد و
اگر گروهى اسلام مى‏آوردند، با ديگر مسائل آنان كارى نداشت؟اين پرسش‏ها
بدين علت مطرح شده است كه بعضى با اعتراف به حاكميت و سلطه پيامبر اكرم(ص)
بر مؤمنان از جنبه رسالتش، به نفى تشكيل دولت و حكومت به دست ايشان
پرداخته‏اند و از سوى ديگر، حاكميت آن حضرت داراى دو ويژگى مهم است: اول
اين‏كه داراى پشتوانه الهى بود و احكام مورد نياز مردم يا به‏طور مستقيم از
طريق وحى نازل مى‏گرديد و آن حضرت تنها واسطه نقل آن‏ها براى مردم بود يا
اگر خود تصميمى مى‏گرفت و به مردم ابلاغ و آن را اجرا مى‏كرد، آن نيز به
گونه‏اى رنگ الهى به خود مى‏گرفت؛ زيرا خداوند از مردم خواسته بود كه از آن
حضرت اطاعت كنند. دوم اين‏كه با ميل و رغبت مردم به وجود آمده بود، نه با
زور و سلطه فرد يا گروهى بر ديگران، كه ويژگى بيش‏تر حكومت‏هاى پادشاهى و
استبدادى است. مردم مدينه كه در اين زمينه نقش كليدى داشتند، با ميل و
رغبت، پذيراى رسول خدا(ص) شدند و با شور و اشتياق از ايشان استقبال
كردند.اين دو ويژگى در حكومت رسول خدا(ص) موجب پيدايش دو نظريه شده است.
بيش‏تر متفكران و عالمان دينى، در ميان شيعه و اهل سنت، حكومت نبوى را
برخاسته از جنبه رسالت ايشان و جزئى از وظيفه رسالتش مى‏دانند؛ يعنى حكومتى
الهى، كه خداوند و سپس رسولش در رأس آن قرار دارند و دستورهاى پيامبر
اكرم(ص) همگى دستورهاى خداوند تلقى مى‏شود؛ چون خداوند از مردم خواسته است
كه از او اطاعت كنند. عده‏اى نيز حكومت نبوى را حكومتى به انتخاب مردم
مى‏دانند و ميل و رغبت و بيعت مردم با آن حضرت را دليل و شاهد اين مدعا
مى‏دانند.اين دو نظريه، داراى آثار متفاوتى است. يكى از آن‏ها اين است
كه بنا بر نظريه اول، با وجود حضور پيامبر اكرم(ص) هيچ كس جز آن حضرت
صلاحيت حكومت بر مردم را ندارد؛ اما در نظريه دوم، حاكم منتخب مردم، صلاحيت
حكومت را دارد، هر چند شخصى غير از پيامبر اكرم(ص) باشد و پيامبر تنها
وظيفه ابلاغ احكام الهى را به مردم دارد و آنان خود بايد با انتخاب‏حاكم
جامعه، زمينه اجراى احكام اجتماعى اسلام را فراهم سازند، هر چند ممكن است
خود پيامبر اكرم(ص) را نيز براى اين منظور برگزينند كه بنابراين نظريه،
مردم در صدر اسلام چنين كردند.البته در اين ميان، نظريه‏اى در باره انتخابى
بودن حكومت نبوى وجود دارد كه به‏طور كلى، دين را امرى جدا از امور
اجتماعى و زندگى مردم تصوير مى‏كند و آن را منحصراً ويژه امورى فوق بشرى،
مانند خداوند و آخرت مى‏داند كه بنابراين، هر نوع حكومت دينى، حتى حكومتى
كه به انتخاب مردم، بر اساس قوانين اسلامى به وجود آمده باشد، را نفى
مى‏كند؛ اما بحث در باره اين نظريه، مجال ديگرى مى‏طلبد؛ زيرا دراين بحث‏ها
فرض ما بر اين است كه حكومتى اسلامى وجود دارد و ما مى‏خواهيم به اين پرسش
پاسخ دهيم كه آيا در زمان حضور پيامبر اكرم(ص) حاكم جامعه اسلامى را مردم
انتخاب كردند يا آن حضرت به واسطه رسالت الهى، حكومت بر جامعه اسلامى را
نيز بر عهده داشت؟ البته بايد توجه داشت كه به هر حال، مردم در برپايى
حكومت اسلامى نقش عمده‏اى بر عهده دارند و اگر آنان نخواهند، حتى اگر
برپايى حكومت، شأنى از شؤون رسالت نيز باشد، باز پيامبر اكرم(ص) بدون
پشتوانه مردمى نمى‏تواند به مقصود خويش برسد.در فصل‏هاى قبل، پاسخ اين پرسش
را در آيات قرآن كريم و روايات بررسى كرديم. اينك مى‏خواهيم با سيرى در
زندگى آن حضرت، از بعثت تا رحلت، شواهد و مطالبى را بيان كنيم كه مى‏تواند
پاسخ مناسبى به اين پرسش بدهد. بدين منظور، مباحث اين فصل را در چهار محور
ارائه مى‏كنيم …-+علوم انسانی|تحقیق پیامبر و حکمیت سیاسی

دریافت